Senin, 09 Juni 2008

hancurnya sebuah harapan(1)

salam kepada sahabat-sahabat (KIMI) sekalian,kali ini (KIMI) akan mengeluarkan satu lagi artikel yang berbentuk cerita ringkas!yang mana insyaallah boleh kita perolehi pengajaran dari padanye.amin....

episod pertama!

prang!!!!!! Misliah terbangun dari tidurnya kerana terdengarkan satu bunyi,seakan2 pinggan pecah yang datangnya dari arah dapur rumahnya..dia yang baru saja 1 jam melelapkan mata terpaksa bangun untuk mengetahui apakah bunyi tersebut!!sambil beristighfar,dia bangun perlahan2 sambil membuka slak pintu dan membuka pintu biliknya.Dalam keadaan yang gelap gelita ditambah pula cuaca yang sejuk pada tengah malam itu,Misliah meraba2 ke dinding untuk mendapatkan suis lampu yang menghubungkan laluan dari biliknya ke dapur.Apabila tersentuh akan tangannya kepada suis lampu itu,Misliah pun memetik suis tersebut dan teranglah laluan itu,Misliah mengelip2kan matanya kerana kesilauan cahaya lampu yang dinyalakan.mulutnya sentiasa membesarkan Allah kerana bimbang2 akan keselamatannya.namun begitu, misliah terus berjalan menuju kearah dapur rumahnya kerana ingin tau apakah bunyi tersebut.

Sebaik tibanya misliah ke ruang dapur rumahnya,dia melihat ada seorang lelaki sedang duduk diatas kerusi meja makan di runag dapur itu,sambil meneguk segelas air. Misliah menghampiri lelaki tersedut dan mendapati bahawa lelaki itu adalah anak sulungnya iaitu Faizal.tegur Misliah"terkejut mak Izal!mak ingatkan bunyi apa tadi"sambil memerhati kelantai.misliah melihat akan serpihan pinggan kaca bertaburan diatas lantai itu.Dia paham apa yang sedang berlaku,kerana dia tahu akan sikap Faizal yang selalu menimbulkan masalah dalam rumahnya itu.Lantas Misliah bersuara lagi, "kenapa ni Izal? kenapa Izal pecahkan pinggan ni?barang2 kat umah ni, x de yang elok dah! semunya izal rosakkan.kenape ni?! tanya Misliah berkali2 kepada anak sulungnya itu..
Faizal memandang kearah Misliah,lalu berkata"ahh!!! bisning la kau tua!ak peduli ape,,dengan barang2 kat umah ko ni,korang 2 mmg selalu buat ak sakit hati..korang ni memang sial la!!!! jawab Faizal dengan nada yang keras dan agak mengguriskan hati Misliah. Misliah tersentak dengan apa yang Faizal cakapkan sambil beristighfar berkali2. Dengan hati yang sayu dimalam hari itu,Misliah berkata kepada Faizal"Apa salah mak Izal?mak selama ni sedaya upaya jaga perasaan izal! izal siket pon tak pernah peduli perasaan mak".apa salah mak Izal"? ooooooo ape salah ko ye tue?!!ujar faizal sambil bangun dari tempat duduknya dan mendekati Misliah."ko nak tau ape salah ko?..sini ko ikut aku! faizal menarik tangan maknya sperti menarik guni yang berisi batu,sambil menuju kearah periuk yang berada diatas dapur ."ni! ni! ni! ko tgok ni!" faizal mengangkat periuk yang berisikan lauk ikan sardin dan melemparkannya ke hadapan Misliah."ko tengok la sendiri! ape nie?ni ke yang ko cakap ko jage perasaan ak?!! ha,setan?ko ingat ak suke ke nak makan sardin nie? ei!!! ak tak suke la!"kata Faizal kepada maknya yang sedang menitiskan airmata sambil memandangnya."mengucap Izal! jawab misliah sambil memeluk tubuh anak sulungnya itu."jangan cakap macam tu kat mak! mak tak nak ko jadi anak derhaka Izal!mak tak de duit nak beli lauk yang sedap2,cume lauk tu aje yang mak mampu sediakan,syukurlah Izal!"suasana malam itu menjadi agak riuh disebabkan perangai Faizal.Faizal melepaskan pelukan Misliah dengan menolaknya,seraya berkata"ahh! lantak ko la,ak tak peduli!ak tau lain kali ak tak nak tengok, ko masak lauk2 yang macam makanan kucing ni!kalau ak nampak je lauk macam ni,ko tengok la,ak janji ak akan buang!ak cakap betul ni,ak tak main2.sial betol la!!jawab Faizal mengakhiri kata2nya di ruang dapur itu dan terus menuju ke bilik adik perempuannya.Apakah yang akan berlaku selepas ini??nantikan di episod yang akan datang.

bersambung........

Tidak ada komentar: